A vorbi despre post si chiar a-i da o definitie pare foarte
simplu deoarece postul este cunoscut in toata lumea, in toate traditiile si
culturile lumii. Stim, de asemenea, ca se
refera la un anumit set de reguli restrictive din punct de vedere, mai ales alimentar.
Iata in ce fel au inteles si au definit
postul unii dintre cei mai mari asceti ai crestinismului, de la care ni s-au
pastrat fie cuvinte de invatatura, fie simple sfaturi sau cugetari sub forma de
sentinte:
"Fratilor, imbuibarea pantecelui
este maica desfranarii, iar postul si infranarea este bogatia sufletului; deci
aceasta sa ne silim sa o castigam cu smerita intelepciune, pazindu-ne de
mandrie, placere si lauda oamenilor care este maica tuturor rautatilor."
"Fiilor, bine este a-l satura pe
cel sarac si flamand si asa sa postesti."
"A intrebat avva Iosif pe avva
Pimen cum trebuie a posti. I-a zis avva Pimen lui: eu voiesc ca cel ce mananca
in fiecare zi, cate putin sa manance, ca sa nu se sature..."
"Acolo e adevarata sarbatoare, acolo unde e mantuirea
sufletelor, unde e pace si intelegere, unde e alungat orice gand lumesc, unde e
izgonit strigatul, zgomotul, umbletele bucatarilor, taierile de animale; unde
in locul acelora salasluieste linistea, pacea, dragostea, bucuria, bunatatea si
alte nenumarate bunatati ... Postul este hrana
sufletului; si, dupa cum hrana trupeasca ingrasa trupul, tot asa si postul face
mai puternic sufletul, il face mai usor, ii da aripi, il face sa stea la
inaltime, sa se gandeasca la cele de sus si sa se ridice mai presus de
placerile si dulcetile acestei vieti."
Desi exemplele pot continua, ne oprim
la aceste cateva cugetari alese dupa un singur criteriu: in cuvinte putine si
simple, autorii lor surprind problema postului in profunzime. Plecand de la
acestea, va invit sa incercam foarte pe scurt - sa intelegem care este
continutul si sensul postului, in general.
Dupa cum am semnalat deja si dupa acum
constatam din spusele sfintilor citati, avem impresia ca postul se refera, mai
ales, la mancare sau asa cum intelegem foarte multi dintre noi, numai la
mancare. Doresc sa afirm dintru inceput ca postul nu poate fi limitat la
mancare, ci are un aspect material si un aspect spiritual, el reprezentand un
mijloc si o cale de desavarsire a omului, care este si trupesc, dar si sufletesc.
Din punct de vedere material, se refera, intr-adevar la hrana omului si, in
general, la "miscarea trupului", iar din punct de vedere spiritual la
hrana sufltului si la miscarea sufletului, avand in vedere desavarsirea
trupeasca si sufleteasca.
De asemenea, subliniez faptul ca postul
nu a intervenit in viata omului dupa caderea in pacat, ci a fost dintre inceput
o dimensiune ontologica a omului si, in consecinta, nu trebuie raportat la
caderea omului, ci la desavarsirea lui. Ce inseamna acestea? Ca omul a fost
creat de Dumnezeu trup si suflet intr-o stare de desavarsire relativa, cu
posibilitatea de a ajunge la desavarsirea absoluta, dupa har, prin lucrare,
prin efort personal. Desavarsirea la care era chemat omul, subliniata de
Scriptura prin sintagma "dupa
asemenarea cu Dumnezeu"(Facerea 1, 26) viza atat trupul cat si sufletul, care erau in armonie, lucrand impreuna,
neantagonist. Asadar, daca partea spirituala a omului era prin fire inclinata
spre comuniunea cu Dumnezeu, fiind rationala, partea trupeasca, materiala a
omului colabora cu acesta prin intermediul simturilor carem prin supunere de
bunavoie fata de voia dumnezeiasca si prin renuntare, prin jertfa, urmau sa fie
eliberate si ele (simturile) de greutatea materiei si spiritualizate,
conducandu-l pe om la comuniunea cu Dumnezeu. Comuniunea cu Dumnezeu putea fi deci
realizata atat in plan material, cat si in plan spiritual.
Datorita faptului ca desavarsirea tinea
de libertatea omului si de efortul lui personal, Dumnezeu l-a supus unui test,
unei incercari, in fata careia sa-si poata exercita libertatea: l-a asezat in
rai, spunandu-i: "Iata,
va dau toata iarba, ce face samanta, de pe toata fata pamantului si tot pomul,
ce are rod cu samanta intr-insul. Acestea vor fi hrana voastra" (Facerea 1,29) si "Din toti pomii
din rai poti sa mananci . Iar din pomul cinostintei binelui si raului sa nu
mananci, caci, in ziua in care vei manca din el, vei muri negresit!"(Facerea 2,16-17). Asa cum era creat , in
starea edenica, omul apare ca o persoana flamanda si insetata, iar raiul,
universul, ca o masa bogata, din care urma sa se infrupte in anumite conditii,
stabilite de Creator si pe care el le putea respecta sau nu, fiind liber
deplin. Deci, viata era data de Dumnezeu, iar hrana
este oermisa si mentinerii acesteia (vietii), insa nu e datatoare de viata.
Omul trebuia sa fie contient si convins de aceasta si prin renuntare sa
transofrme foamea si setea materiala intr-o foame si sete spirituala - dupa
Dumnezeu, urmad a trai in Imparatia lui Dumnezeu ca ingerii din ceruri, unde nu
se mananca, nu se bea. Insa, omul s-a inselat gandind ca prin mancare poate sa
ajunga asemenea lui Dumnezeu - "in
ziua in care veti manca din el (pomul cunostintei binelui si raului) vi se vor
deschide ochii si veti fi ca Dumnezeu, cunoscand binele si raul" (Facerea 3,5) si nu prin ascultare si renuntare de bunvoie. Cu alte cuvinte, omul nu
l-a mai vazut pe Dumnezeu ca singurul izvor al vietii, inlocuindu-l cu ceva din
ordinea creatului, cu mancarea. Aceasta logica inoculata de diavol va fi
dezmintita de Dumnezeu, Care i-a hranit pe iudei in chip minunat in pustie: "Te-a smerit si te-a pedepsit
cu foamea si te-a hranit cu mana ... ca sa-ti arate ca nu numai cu paine
traieste omul, ci cu tot cuvantul ce iese din gura Domnului" (Deuteronomul 8,3) si de Hristos, confruntat cu foamea si cu setea materiala si ispitit de
diavol cu aceeasi logica a lui, aratand falsitatea acestuia:"Nu numai
cu paine va trai omul, ci cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu" (Matei 4,4).
Deci, daca in rai postul consta in
primirea cu bucurie si cu multumire din cele ingaduite de Dumnezeu, si avea
menirea de a-l spiritualiza pe om si de a-l conduce la comuniunea deplina cu
Dumnezeu, el va avea acelasi rol si dupa caderea in pacat , cu o singura
diferenta: in urma pacatului, omul a dobandit o si mai mare pondere materiala,
devenind carnal, inclinat spre placere, spre patima si in consecinta, postul va
avea menirea de a converti patimile in acte creatoare, spirituale. Din acest
motiv, revenind la ideea initiala si la afirmatiile Sfintilor Parinti citati,
postul alimentar este doar prima etapa, dupa care urmeaza cel spiritual si
deprinderea virtutiilor. Una din cantarile bisericesti din Postul Mare spune:
"De bucate postind, suflete al meu, si de pofte necuratandu-te, in desert
te lauzi cu mancarea; ca de nu ti se va face tie pricina de indreptare, ca un
mincinos vei fi urat de Dumnezeu si demonilor cei mai rai te vei asemana, care
niciodata nu mananca. Deci, cauta sa nu faci netrebnic postul pacatuind; ci
nemiscat sa ramai spre poruncile cele fara cale, parandu-ti ca stai inaintea
Mantuitorului Celui Ce s-a rastignit si mai ales, ca te rastignesti impreuna cu
Cel Ce s-a rastignit pentru tine, strigand catre El: "Pomeneste-ma,
Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta".
De aceea, putem concluziona ca postul
este renuntarea, de bunavoie, a omului la placeri si primirea cu multumire si
cu bucurie a tot ceea ce-i da Dumnezeu in viata, avand ca motivatie dragostea
de Dumnezeu Care-l vrea curat si neprihanit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu